Nederlandse jihadisten zijn volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie de “voornaamste dreiging” in het periodieke Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland. Dit is echter niet de eerste keer dat religieuze minderheden afreizen naar een ver land om in een heilige oorlog te vechten. Nederlandse jihadi’s vertonen opvallend veel overeenkomsten met katholieke Nederlanders die zo’n honderd jaar geleden voor voor de paus gingen vechten.

Tweederangs-burgers waren het, de katholieken die onder de rivieren woonden. Ze spraken de taal amper en mochten geen hoge ambten bekleden. Lange tijd was het zelfs verboden om een katholieke dienst in het openbaar te houden, wat leidde tot de oprichting van schuilkerken. Als waterstofperoxide toen bestaan had, was er vast iemand opgestaan die het katholicisme een “achterlijke ideologie” genoemd had. Katholieken waren namelijk geen ‘echte’ Nederlanders; ze waren immers trouw aan een vorst in een ver land in plaats van aan Willem III. Toen ze naar Rome trokken omdat die vorst (de paus) hen riep om de pauselijke staten te verdedigen tegen de legers die van Italië een eenheidsstaat wilden maken, werd ook hun Nederlands staatsburgerschap afgenomen.

De parallellen met Syriëgangers zijn onmiskenbaar: ook hun loyaliteit wordt in twijfel getrokken omdat ze met religieuze motieven in vreemde krijgsdienst treden. Wat zegt dat over onze collectieve reactie op de paar honderd jihadi’s die de geschiedenis herhalen? Terugkijkend op de gewapende excursie van Limburgers en Brabanders in de negentiende eeuw, schamen we ons voor de discriminerende houding van protestants Nederland ten opzichte van de katholieke minderheid. Nu zullen Opstelten c.s. te berde brengen dat je een Brabander met een zwaard nauwelijks kunt vergelijken met een Booslim met AK-47. Toch zijn ze beide enthousiast over het onthoofden van tegenstanders. Desondanks zijn de katholieken uiteindelijk wel opgenomen in de Nederlandse natie. Op vergelijkbare wijze zal ook de huidige radicale moslimminderheid deel uit gaan maken van de pluriforme Nederlandse identiteit. Het is dus onzinnig om paspoorten in te nemen; de katholieken kregen ze immers in 1947 ook terug.

Willem de Kleijne hoopt dat er over een eeuw ook een monument voor jihadi’s in Lutjebroek staat

Tagged with:
 

2 Responses to Jihadisten zijn de nieuwe Limburgers

  1. Struwelpeter says:

    Ik vind dit eigenlijk alleen maar pleiten om die Limbo’s ook hun Nederlandse paspoort af te nemen. Mis ik het punt?

  2. Arno says:

    ‘…op vergelijkbare wijze zal ook de huidige radicale mislimminderheid…’ Fijn dat je dat zo zeker weet. Ik zou graag je kristallen bol een keer lenen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*