Grappig hoor, dat stuk van János om de NS te typeren als een incompetent bedrijf dat niet kan communiceren. Ook begrijpelijk dat niet iedereen zich herkent in het beeld dat de NS schetst van studenten. Vooral niet wanneer je eigen studententijd bestond uit op de bank hangen bij de studentenvakbond en leuke reisjes met je internationale clubje. Tussendoor een beetje geschiedenis studeren en daar zelfs langer over doen dan onze premier, het kan allemaal als student. En uit onderzoek kan nog zo hard blijken dat studenten meer dan 40 uur per week keihard studeren, bewijs haal je vooral uit je eigen praktijk. Want als de bibliotheek toch echt een stuk minder vol zit buiten de tentamenperiodes is de conclusie makkelijk; de rest zit ergens te lamballen en bier te drinken.

Bovendien moeten we ons vooral niet druk maken om deze groep rijkeluiskindjes, maar protesteren tegen discriminatie van minderheden die niet voor zichzelf kunnen opkomen. Wat te denken van de minderheid ‘huisvrouwen’? Daarmee bedoel ik vooral de groep die op tv hun schattige kindertjes spierwitte shirtjes aantrekt om ze bruin terug te krijgen. En ze leren het ook nooit. Uiteraard moet er dan een man (of eigenlijk een mannenstem) aan te pas komen die op enthousiaste toon vertelt dat wasmiddel x de oplossing biedt. Nog vervelender zijn bierreclames waarbij een groep mannen het heel gezellig met elkaar hebben en de vrouw hooguit dient om lege glazen op te halen. Of deo-reclames waarbij de vrouw wat mag sniffen in de oksel van een man die met zijn deo-bus de ozonlaag aan het kapotspuiten is. Weg met de stereotypetjes!

… Of misschien moeten we producten die worden aangeprezen in vervelende reclames niet meer aanschaffen. En zouden studenten ook massaal niet moeten inchecken totdat de NS de posters vervangt met ijverige studenten in een bibliotheek. Want daar zijn ze natuurlijk massaal te vinden… als ze tenminste niet in de trein zitten.

Lisa Westerveld koopt bij voorkeur geen wasmiddel dat wordt aangeprezen door een sullige huisvrouw en een alwetende mannenstem. En al helemaal geen deodorant. Het niet aanschaffen van mannenbier is de volgende stap.

Tagged with:
 

4 Responses to Mannen weten waarom

  1. Herman says:

    Liever dat men helemaal stopt met achterlijke reclames. Hoorde er laatst nog eentje op de radio waarbij mevrouw een avondje uitgaat en haar man vertelt dat ie deze keer niet moet vergeten om de folie van z’n diepvriespizza af te halen. Als man die graag en goed kookt begint m’n bloeddruk toch een beetje te stijgen van een dergelijke reclame. Dus helemaal mee eens: weg met de stigmatisering!

  2. Arno says:

    Reclames zijn er niet om de moraal van de kijkers te verheffen en omdat veel mensen zich in deze stereotypen herkennen, worden dit soort reclames leuk gevonden. Een reclame moet blijven hangen, of dat nu is omdat hij zo leuk of zo irritant (Carglass?) mogelijk is, zal de maker niets uitmaken.

    Ik vind de Axe-reclame ook (nog) een reden om die troep niet te kopen, maar reken maar dat het extra hard loopt. Ik denk dat de groep mensen die een product gaat boycotten vanwege een stereotyperende reclame niet bepaald opweegt tegen de groep mensen die hem leuk vindt.

  3. Lisa says:

    @Arno, ik weet heel goed waar reclames voor zijn en dit stukje is dan ook niet bedoeld om de bedenkers van reclames op de vingers te tikken. Wel ben ik van mening dat mensen zelf eens moeten opletten welke producten zij kopen. Natuurlijk is de mate van irritant zijn of het vertonen van stereotypen minder relevant dan veel andere kwesties (zoals de manier waarop het geproduceerd is), maar enige oplettendheid hierin kan ook geen kwaad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*