Het nieuwe collegejaar staat voor de deur, en duizenden studenten beginnen aan hun studie in het hoger onderwijs. Dat valt niet mee. Want hoewel niveaus verschillen, kan een studie verrassend intensief zijn. Zo heeft de Radboud Universiteit een aantal van haar studies aardig geïntensiveerd. Het beeld dat studenten het grootste deel van hun tijd in de kroeg doorbrengen, is al lang niet meer van deze tijd. Daar red je het echt niet meer mee, en al helemaal niet zonder Zijlstreek boete.

Natuurlijk was het studiepatroon uit de tijd van Halbe Zijlstra c.s. zelf wel “comfi”, maar toch is het beter zo. Een intensieve studie scheidt het kaf van het koren. Zo blijven vooral gemotiveerde studenten over.

Ik wil mij even richten tot de nieuwe lichting.
Het spijt me dit te moeten zeggen, maar jullie staan te boek als “de generatie die het allemaal niet zoveel kan schelen”. Is dat werkelijk zo? Ik hoop dat jullie zullen bewijzen dat men jullie onderschat. Er staat een potentieel hele inspirerende tijd voor de deur. Een periode waarin je mogelijk van “een individu in de massa” tot “kritische denker” ontwikkelt. Van puisterige puber tot intellectuele wereldburger. Dat gaat niet vanzelf, ook een diploma is daarvoor allesbehalve een garantie.

Wat te doen? Wees kritisch!

Tijdens je onderwijstijd zul je kennismaken met inspirerende studenten en docenten. Discussieer met hen over je vak en je opleiding! Helaas zul je ook minder begaafde individuen treffen. Een veelgemaakte fout onder docenten is het onder- of overschatten van studenten.

Het bezwaar tegen onderschatting behoeft geen toelichting. Toch is overschatting minstens zo kwalijk. Sommige docenten verwachten meer van studenten dan redelijk is. Studenten herkennen dit snel, en zullen opgegeven studiemateriaal direct selecteren op wat daadwerkelijk noodzakelijk is voor het halen van de cursus. Vooral geen letter meer, geen boek, geen artikel. Vreemd is dit gedrag natuurlijk niet, een gemiddelde werkdag telt uiteindelijk slechts een uur of acht. De docent zal uiteindelijk concessies doen aan het toetsingsniveau. Wat geen student redelijkerwijs beheerst zal de docent zelden toetsen.

Dan, en dit gaat vaak samen met het voorgaande, is er nog de docent die ieder college opnieuw zijn niveau aanpast aan de studenten die de stof niet bijhielden. Heb je je werkgroep goed voorbereid zul je vooral herhaling horen van wat je hebt voorbereid. Liever had je interactie met de docent over de lastigere onderwerpen. In plaats daarvan sta je stil en stop je voortaan zelf ook met het bijhouden van de materie. Het bijhouden van de stof behoort de norm te zijn, maar de docent heeft als enige de macht om deze te handhaven.

Merk je dat een docent steken laat vallen? Of het nu didactisch of organisatorisch is: wees dapper en niet verlegen. Spreek de docent er één op één op aan na afloop van een college, of eventueel per email. Je zult zien: de meeste docenten zijn net mensen en staan erg open voor kritiek. Houd ze scherp!

 

2 Responses to Eerstejaars, houd je docenten scherp!

  1. Galina says:

    Wat verfrissend! Goed om te lezen. Hoewel ik de boodschap om vooral verder te kijken dan je studie breed is, zoals bijvoorbeeld medezeggenschap oid, wel verwacht had, maar een beetje mis. Maar dat is vast een heel ander verhaal…

    • Joep says:

      Haha! Achja, stukken over medezeggenschap heb ik misschien al wel genoeg geschreven 😉 Erg belangrijk, zeker als laatste middel, maar lang niet zo effectief en snel als gewoon in een tijdig stadium met een docent spreken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*