Het gezwartepiet over Zwarte Piet heeft zijn zoveelste episode bereikt. Het ontbreekt de tegenstanders van donkere Piet ogenschijnlijk aan sterke argumenten om overtuigend het racistische karakter van deze folklore voor het voetlicht te brengen. Overal worden ze bespot met argumenten als: “als we Zwarte Piet afschaffen dan voelen mensen die Zwarte Piet willen spelen zich gediscrimineerd!”. Of “als je lef hebt, ga dan lekker als Zwarte Sinterklaas je gelijk halen bij de commissie gelijke behandeling!”. Nee, hun geluid wordt nauwelijks serieus genomen…

Dat motiveerde mij om het voor die zaak op te nemen. Want zonder dat we het doorhebben worden we geïndoctrineerd en vergiftigd met naargeestige denkbeelden. Aan de hand van een analyse van het bekende lied ‘Zwarte Piet ging eens fietsen’ zal ik laten zien hoezeer het systeem de collectieve leugen en het verraderlijke racistische beeld onderhuids injecteert bij ons en onze jeugd.

Laten we dus dat ogenschijnlijke onschuldige lied eens nader bekijken.

Zwarte Piet ging eens fietsen, toen knalde zijn band
Het woord “zwart” heeft een negatieve connotatie. “Zwart werken”, “zwarte magie” en “zwart zaad” zijn daar voorbeelden van. Zwart is slecht en kwaad. Slechte kwaaie Piet is hier met een aftandse fiets weggestuurd, want een fatsoenlijke fiets komt hem niet toe als slaaf. Zijn minderwaardige sociaal-economische status wordt dus eventjes fijn bevestigd.

Hij moest toen gaan lopen met de fiets aan zijn hand
Hier wordt zowel zijn armoede als domheid geniepig benadrukt. Natuurlijk heeft de “zwarte sloeber” geen geld om zich op te laten halen. Denken we soms dat de Heilige blanke had moeten lopen? Natuurlijk niet! In tegenstelling tot zijn Meester, die altijd comfortabel op een paard zit en op handen wordt gedragen, moet hij maar zien waar hij uitkomt, lopend of fietsend. Bovendien zullen we zien dat hij klaarblijkelijk de basale kennis ontbeert om zelfs maar een band te kunnen plakken. Want:

Hij kwam bij een dorpje en zei tegen de smid
Wie zoekt naar afbeeldingen van “smid” komt louter stoere blanke mannen tegen. Hier tekent zich alweer een duidelijke hiërarchische verhouding af, met Piet in de afhankelijke rol.

Ik denk dat er in mijn achterband een pepernootje zit
Dit is een ronduit stigmatiserende zin. Wederom wordt de zwarte man als een druiloor weggezet. Want iedereen weet dat het onmogelijk is om een pepernoot in een achterband te krijgen, laat staan dat het een oorzaak kan zijn van een platte band.

De smid moest hard lachen maar plakte zijn band
Natuurlijk lacht de grote sterke blanke man deze ‘onnozele’ Zwarte Piet uit. Maar ach heden- de Goede Heer plakt vanuit medelijden dan maar de band. Genadebrood!

Toen ging Piet weer fietsen door heel Nederland
Nederland heeft een oppervlakte van meer dan 37.000 km². Hij is hier dus veroordeeld tot een levenslange fietsstraf. We zien dat deze slaaf klaarblijkelijk tot op het bot moet worden vernederd en afgebeuld. Schande!

Hij kwam bij een stoplicht, en reed toen door rood
Zwarte Piet wordt niet alleen gestigmatiseerd en weggezet als een domoor en een slaaf, maar ook nog eens als een levensgevaarlijke gek die met zijn criminele activiteiten op geen enkele manier respect toont voor wet of zeden.

Hij moest toen betalen, wel 1 pepernoot
Waarom weer die donkere, bruine pepernoot die terugkeert! De waarde van een pepernoot is minder dan een cent. Hij wordt hier dus klaarblijkelijk naar draagkracht aangeslagen. Een Zwarte Piet is minder waard dan een cent …

Ik hoop dat mijn scherpe inzichten een zinvolle bijdrage zullen leveren aan deze belangrijke jaarlijks terugkerende discussie. Mocht iemand aanstoot nemen aan het feit dat ik het lied ‘Zwarte Piet ging eens fietsen’ heb gefileerd en ontmaskert als racistische indoctrinatie, dan spijt me dat -maar ik zou dan bovenal willen zeggen: zie het toch wat minder zwart in!

Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Stephan.

11 Responses to Gezwartepiet over Zwarte Piet

  1. Sander says:

    Mwah, flauw…

  2. Richard says:

    Extreem flauw, maar juist daarom wel goed. Dit stukje toont namelijk precies wat deze discussie is: flauw en vermoeiend. Iedere gek die wil kan van zwarte piet een racistisch symbool maken. Prem deed dat geloof ik ook met een liedje in DWDD. Tis een kwestie van tijd voordat we een discussie gaan krijgen over de liedjes die we zingen….

    • Herman says:

      Want we weten natuurlijk allemaal dat wie door een schoorsteen kruipt daar niet alleen met een paar roetvegen, maar met een compleet zwart geschminkte huid, dikke rode lippen, gouden oorringen en kroeshaar uitkomt. Je kunt overal wel een racistische karikatuur achter zoeken inderdaad.

      Ik heb vooral het idee dat de mensen die nog steeds voorstander zijn van het behoud van Zwarte Piet blanke mensen zijn die zich niet serieus wensen te proberen te verplaatsen in de gevoelens van hun donkergekleurde medemensen. Natuurlijk kun je je in die gevoelens verplaatsen en dan tot de conclusie komen dat ondanks die gevoelens Zwarte Piet in huidige vorm behouden dient te blijven. Je kunt dan echter niet meer volstaan met: ze moeten niet zo zeuren of je kunt overal wel racisme achter zoeken.

      Door dit soort argumenten lijkt het er vooral op dat de tegenstanders van verandering blanke mensen zijn die hun bevoorrechte positie liever niet ter discussie gesteld zien worden.

  3. Eline says:

    Ik zit in dubio over mijn reactie: als ik ervan uit ga dat dit sarcastisch is geschreven, en het blijkt bloedserieus te zijn, dan is dat een beetje gemeen, maar als ik inga op deze drogredenen en het is inderdaad een grap, hmm.. dan ben ik een beetje dom.
    Hmm…
    [Nadat ik hier begon te typen en probeerde te reageren op Stephans redeneringen, toch maar geconcludeerd dat het sarcasme is, haha].
    🙂 Bedankt dat je me een minuut of 10 hebt laten nadenken hierover, haha, dat ik dit bijna serieus durfde te nemen impliceert heel mooi wat het niveau is van de meeste argumenten (voor en tegen) in deze discussie.

  4. J. says:

    Ergens werd het verdedigen van zwarte Piet al vergeleken met fundamentalisme.

    Dat kroeshaar, die gestifte lippen en die oorbellen, die vind je niet in de kachelpijp, dus waarom kunnen die niet gewoon verdwijnen? (Verder mag ie gewoon zwart blijven als je het mij vraagt.) Lijkt mij een insignificante aanpassing naar aanleiding van voortschrijdend inzicht.

  5. Janos Betko says:

    Ik vind het mooi dat de Zwarte Piet-discussie op de hak genomen wordt. Alsjeblieft zeg. De wereld zou een heel stuk mooier zijn als mensen 1) niet te gauw beledigd zouden zijn en aanstoot zouden nemen aan dingen die niet beledigend bedoeld zijn en 2) anderzijds mensen hun best zouden doen om een beetje inlevingsvermogen te tonen en hun best zouden doen niet te beledigen. Je weet wel, gewoon, normaal tegen elkaar doen. Zoals ik ook hier ooit heb bepleit: http://vrij-zinnig.nl/wp/2011/10/30/column-zeg-ja-tegen-negers/

    Vanuit zo’n houding zou 1) iedereen een beetje kunnen chillen, en 2) de mensen die zich met de organisatie van de landelijke sinterklaasviering bezig houden eens kritisch kunnen kijken of er dingen moeten veranderen (of dat nou de kleur van de piet, zijn rode lippen, of whatever is). Zonder de hele emotionele lading, maar vanuit het besef dat zoals het nu gaat blijkbaar moeilijk is voor een groep mensen.

    En bij voorkeur zonder dat al vanaf september een hele mediadiscussie uitbarst en mensen elkaar uit gaan maken voor RACIST!!1! en / of KINDERHATER!!!1!

    • Eline says:

      Ik heb begrepen dat er overleg is tussen het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed en enkele Sinterklaasorganisaties. Niet met alle sinterklaasorganisaties, want, zo zegt de directeur van het centrum: “Organisaties die heel fel voor of tegen zijn, zwart-wit denken, nodigen we niet uit”. Ze bekijken wat er eventueel te veranderen valt, zie hier: http://nos.nl/artikel/563999-sinterklaasclubs-om-tafel-over-piet.html. Dat is denk ik ongeveer waar je op hoopt als je zegt “zonder de hele emotionele lading” “kijken of er dingen moeten veranderen”.

      Omdat ze dus inderdaad de felle voor- en tegenstanders thuis hebben gelaten heb ik er wel vertrouwen in dat hier een oplossing uitkomt waar ik en vrijwel iedereen gelukkig mee zal kunnen zijn. 🙂

  6. Stephan says:

    Ach- toen ik dit stuk een week geleden schreef, dacht ik nog dat ik rijkelijk laat was. Ik ben wel geïnteresseerd in de vraag waarom deze keer deze “flauwe” discussie zolang standhoudt, zo massaal is en nog steeds wordt gevoerd. Bovendien ontbreekt het überhaupt aan fatsoenlijke duiding en is het in de meeste discussie onmogelijk om gevoelens te scheiden van feiten. Ik denk dat we moeten erkennen dat er oprecht mensen zijn die zich gekwetst voelen door deze culturele uiting, maar dat we eveneens moeten erkennen dat dit los staat van de wezenlijke bedoeling. Het heeft dus vooral geen zin om de gevoelens van anderen te bagatelliseren. Maar wat is erop tegen als een relatief kleine groep zich gekwetst voelt? Komt het omdat Sinterklaas een min of meer officieel karakter heeft, of is in theorie iedere willekeurige andere verkleedpartij een aanleiding tot mogelijke gekwetste gevoelens? Stereotypering zien we in talloze culturele uitingen terug, van Gay parade tot aan carnaval-maar zolang er geen wet wordt overtreden door die uiting en de uiting zelf gedragen wordt vanuit onschuld, is er dan een probleem?

    Het lijkt me niet dat ook maar één iemand die zich verkleed als een figurant in een optocht zelf het doel heeft ermee een discriminatoir symbool te zijn. En tenslotte voor iedereen die het een flauw stuk vindt: ik juich dat natuurlijk van harte toe.

  7. Arno says:

    Gaan we de discussie echt alweer voeren? Alles is al gezegd, en in 2011 was het echt niet anders als nu…

    http://vrij-zinnig.nl/wp/2011/11/19/zwarte-piet-of-zwarte-bladzijde/

    En echt, EU en VN, ga wat nuttigs met je tijd doen.

  8. Arno says:

    By the way.. VN/UNESCO wereld erfgoed: perzische sinterklaas en zwarte piet:

    http://politiekincorrectblog.blogspot.nl/2013/10/arabische-zwarte-piet-beschermd-in-vn.html

  9. […] is hij weer! In het Nijmeegse keert de discussie net zo vaak terug als dat de discussie over Zwarte Piet terugkeert in het landelijke. A la, misschien iets minder regelmatig. Maar het gaat weer eens over […]

Leave a Reply to J. Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.