Als Nijmeegse student meen ik een opmerkelijke trend waar te nemen. Hoe nieuwer de lichting studenten, hoe sterker de vraag om regeltjes. Steeds meer begrip lijkt er te ontstaan voor het verplicht stellen van aanwezigheid bij hoor- en werkcolleges, voor het verplicht inleveren van oefeningen en het tot in detail afbakenen van de voorwaarden voor deelname aan een cursus. Dat beginnende bestuurders dit soort details graag allemaal dichttimmeren heb ik u al eens verteld, maar het groeiende begrip onder studenten stuit me toch echt tegen de borst. Docenten die zonder dit soort regeltjes studenten naar hun hoorcolleges lokken door er “hints van wat er op het tentamen komt” te geven mogen zichzelf volgens mij ook wel eens de vraag stellen of hun colleges verder dan überhaupt wel ergens over gaan, maar dat is een andere discussie.

Overigens vind ik iedere student ontzettend stom bezig als deze zijn colleges niet intensief volgt en zijn werk niet goed bijhoudt. Alleen enkele geniale studenten halen zo de eindstreep, maar dat zijn de gevreesde slackers meestal niet. Maar wat is er gebeurd met waardering voor de vrijheid waarmee een student het mag proberen, met het genadeloze eindoordeel van het tentamen? Pas DAN kan het bindend studieadvies doen waar ze voor bedoeld is: iedereen die hier niet op z’n plaats is een schop onder z’n hol geven.

Maar nee hoor, van stap tot stap moeten studenten worden verteld wat ze moeten doen “of anders…”. Gatverredamme wat een onzalig reglementair gepamper! Inleveropdrachten zorgen er op hun beurt voor dat uitwerkingen pas dagen na het maken van opdrachten worden aangereikt “want anders kijken studenten direct in het antwoordmodel”. ARG. NEE! Ik bedoel JA dat ZAL heus gebeuren, maar daarmee halen zij de eindstreep niet, en die types zijn nog niet klaar voor hun studie. BSA says NO!Komt u nog maar eens terug als u klaar bent voor een serieuze opleiding!” zou het devies moeten zijn.

Het verplichten van ongeïnteresseerde studenten tot de collegezaal is misschien wel het stomste dat een instelling kan doen. Iedereen weet dat de studiesfeer in een omgeving met geïnteresseerde studenten vele malen vruchtbaarder is. Wat mij betreft is er één pamper-regel die misschien wel wat vaker mag worden gehanteerd, en dat is dat iedereen die in de collegezaal met van alles bezig is behalve het college dat lekker ergens anders gaat doen. Ophoepelen! Succes bij het tentamen!

deze tekst verscheen op 3 november op RadboudNet

4 Responses to Reglementair gepamper

  1. Lisa says:

    Joep, zeg je nu echt dat “niet-geniale studenten” alleen de eindstreep halen als ze colleges volgen en hun werk bijhouden?

    • Joep says:

      Als een opleiding met haar cursussen voldoende serieus is, en daar ga ik dan gemakshalve van uit, dan zal een student zich (uiteindelijk) toch echt stevig in moeten zetten om deze tot een succesvol einde te brengen. In de meeste gevallen zou het volgen van colleges daar zeker aan bijdragen (waar doen docenten het anders nog voor?). Daarbij geef ik iedereen de vrijheid die zinsnede te interpreteren zodat hij/zij geniaal is, hoewel mijn punt aanvankelijk een andere was 😉

  2. Matthijs says:

    Heerlijk om te lezen!

  3. Anne says:

    Ik studeer nu in Amsterdam, daar hebben ze sinds dit collegejaar ingevoerd dat je elke week een verplichte toets moet maken op Blackboard. De scores die je voor die toetsen haalt tellen deels mee voor het eindcijfer dat je voor dat vak haalt. Ook ontzettend schools, als je het mij vraagt. Volgens de universiteit is het om er voor te zorgen dat studenten de stof gedurende het vak beter bijhouden. Dat zal allemaal vast wel zo zijn, maar als ik dergelijk onderwijs wil was ik wel naar het HBO gegaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*